Turkiet dårå..

Published november 12, 2015 by fruhatt

..ja, det var jue sju månader sedan .Men nu orkar jag skriva . Det var jue en gruppresa Är inte van att resa på det sättet .Men det var lite skönt att bli omhändertagen eftersom jag hade fullt upp med att ta hand om mamma.

Vi startade resan med att checka in bagaget hos Arlandas suraste person.Hon var snäsig och himlade med ögonen. Nota bene..det var bara vi som checkade in .Då vi gick så sade jag till henne -Om du ska vara sä här otrevlig mot människor så bör du byta jobb. Och så det vanliga. Jag hade glömt att köpa tuggummi så det vaet en tur till taxree där de bara hade typ ett FLAK tuggummi..Vi flög med en airbus och jag som älskar att flyga kunde följa rutten på en liten tv .Då jag inte löste korsord. Mamma satt och snarkade hela resan och så även damen brevid henne. Efter att ha visat passen två ggr och väntat på våra väskor .(Jag är alltid nervös av väskväntandet . Är helt övertygad att min väska ska komma bort .Vilket aldrig har hänt.Men ändååå) Vi blev hänvisade till vår guide och buss.Very smidigt . Vår guide hette Guiler och var riktigt piffig och vänlig. I allafall de två första dagarna….

Första trippen ( inte av LSD dårå ) gick till Antalaya där vi tog in på ett riktigt lyxhotell. Två ENORMA sängar och allsköns lyx i form av hanndukar formade till svanar ( varför ? ) choklad på kudden och ett fat Hon pratade mest om sig själv.Det hade varit bättre om hon hade upplyst om att vid uteserveringen visade upp rumsnumret och sedan fick en nota. Nåväl , Vi köpte öl och slog oss ner på en varsin solstol och lyssnade på Havet .

Då det var middagsdagsgick till matsalen där det serverades mat i långa banor .Vi strålade samman med den snarkade  damen ( som satt brevid mamma ) och hennes man.De var från Uppsala ( förmodar att de bor där fortfarande ) vi tog för av oss maten och drack god turkisk öl . Sen till vår lägenhet där vi rasade i säng .Mamma somnade och snarkade så att väggarna bångnade .Jag lyckades somna till slut.

Dag två så körde vår fantastika chaufför till en flod där vi åkte båt i flera timmar. Kändes det som.Det var fullt med turistiska skepp målade som sjörövarskepp.Det var lite skojsigt.Bussen han knappt stanna förräns vår guide schasade av oss som en flock olydiga barn.Hon pekade var havet fanns ( eehh, vi var jue inte direkt blinda) och var man kunde shoppa ,Jag gick ner till havet och doppade fötterna i medelhavet. Jag i och mammaköpte varsin grön sjal och jag fick ett smycke av försäljaren. Med det onda ögat på .Tillbaka till båten där det serverades grillad fisk från fiskodlingen och mängder med olika varianter av grönsaker .Mer Turkisk öl. Solen gassade och jag kände livet i mig. En njutningsfylls resa med båten och tillbaka till bussen. Vi stannade tre ggr på vägen…där man kunde shoppa….Tillbaka till hotellet .Duscja och byta om till middagen .Vi åt ihop med våra vänner från Uppsala och två förtjusande herrar .Den ena berättade att han var lillebror och hade storebror med sig.Lillebror var 87 och storebror 92..jag och storebror diskuterade Svenska Dagbladdets korsord och Stig Dagemans dikter. God mat och mer öl 😀

Då vi skulle tillbaka till hotellet så gick vi inte ut samma väg som förut och gick så klart vilse bland alla hundra lägenheter .Vi letade och fnissade . Jag gick åt mitt håll och letade men blev tillbakaropad av mamma som hade hittat en rysktalande städare som hjälpte oss hem. Engelska pratade jag inte så mycket men hade användnig av Italienska , ryska och tyska 🙂

Upp tidigt nästa dag..och åtta timmar i bussen.Då vi inte stannade där det då lämpligen kunde shoppas. Vid ett tillfälle så stannade guiden och köpte apelsiner vid en apelsinodling , det var trevligt. Vi skulle till Konya .Guiden berättade om pigeon walley . Då hon inte berättade om sig själv så klart. Sen stannade vi där vi kunde shoppa .Typ nötter, torkad frukt och massa bjäfs..Mamma sade till Guiden att det var ganska dyrt och efter det så blängde hon svart på oss varje gång hon gick förbi .Vi döpte om henne till Gullan..

Efter mer än åtta timmars resa ( mååånga tilfällen till att shoppa ) så kom vi fram till den nedslitna hotellet . Hissen var så liten att man fick plats med en väska och en människa .Men personalen på hotellet var underbara .Jag lyckades låsa in mig på toaletten så mamma fick gå ut och tjoa att jag var inlåst . Då jag skulle duscha lossnade hela duschmojängen från väggen…korridorerna var låååånga och klädda med heltäckningsmattor .Fick en känsla av filmen The shining.

Eftersom det var några timmar till maten så gick vi tvärs över gatan och köpte bröd , ost och frukt.En sak  måste förtydligas och det är att den Turkiska befolkningen var så vänliga och hjälpsamma . Mat igen .Samma mat som tidigare ( men maten var god!) men ettriga servitörer som började duka av innan matsalen stängdes och försökte sno tallrikarna ur händerna på oss. Jag visade tänderna och sa nägra väl valda ord..på Turkiska .

Dag tre så hade vi släppt alla grupperingar så alla pratade med alla.Kul! Vi skulle åka till skorstenar där det bodde människor sedan flera generationer .Inbjudan var speciellt för vår grupp.Jo tjena..På vägen därifrån stannade vi vid små stånd..där vi kunde shoppa. Skorsterna var fantastiska och vi blev bjudna på äppelthe . Lunchen intogs vid ett sjaskigt ställe där maten inte  smakade mycket .Vi skulle hinna äta ,uppsöka toalett och ev shoppa så klart . Jag blev så stressad att jag inte kunde äta .Sista stoppet var de dansande dervischerna  vilket var helt fantastiskt . En av resans bästa uppleveler. Efter det kunde man..surprise shoppa !

Tillbaka till hotellet och svimma av då vi följande morgon skulle vara vid bussen klockan sex på morgonen. Middag och nya människor .Ett par från Linköping som blev våra vänner .Min egoboost var den unga mannen i receptionen .Varje gång jag gick förbi tog han sig på hjärtat och låtsades svimma.Blondes hav more fun 🙂

Nästa stopp var kappadokien och Pigeon valley . Och om det skriver jag en annan dag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )